door Jan Massar | mei 31, 2022 | Nieuws, Xelion
In de afgelopen periode hebben wij Xelion 8 getest in onze eigen omgeving. In de komende periode gaan wij ervoor zorgen dat jullie ook gebruik kunnen maken van de nieuwste versie van Xelion!
Wat is er vernieuwd in Xelion 8?
Het is goed om te weten dat na de migratie de oude Xelion applicaties en Apps gewoon blijven werken, directe actie is niet noodzakelijk. Uiteraard is het wel aan te bevelen om iedereen gebruik te laten maken van de nieuwste versie.
Let op: als je gebruikt maakt van de OJDK softphone (herkenbaar aan de snelkoppeling titel “Xelion Softphone” dan zal je de softphone handmatig moeten bijwerken. Dit doe je door naar softphone.xelion.com te gaan en te klikken op “start telefoon”. De installer moeten opnieuw worden uitgevoerd en de Xelion Softphone wordt bijgewerkt. Daarna kun je werken vanuit Xelion 8.
Zoals jullie gewend zijn kan je Xelion op verschillende apparaten (naast elkaar) blijven gebruiken; via de desktop, de smartphone en een (vast) telefoontoestel.
Voor de desktop zijn er twee verschillende applicaties ontwikkeld:
Java softphone
De meeste nieuwe functionaliteiten van Xelion 8 zijn ook via de Xelion softphone te bedienen. Denk hierbij aan in- en uitloggen op aansluitingen, videoconferentie en Microsoft Office 365 synchronisatie.
De nieuwe Xelion 8 softphone is te downloaden via softphone.xelion.com, klik vervolgens op ‘start telefoon’.
Windows softphone
Met de komst van Xelion 8 introduceert Xelion een nieuwe softphone applicatie waarmee je nog meer vrijheid krijgt om je eigen dashboard samen te stellen. Tevens kan je alle nieuwe (en oude) functionaliteiten gebruiken.
De Windows softphone is ook te downloaden via softphone.xelion.com, klik dan op de knop ‘haal het voor Windows’.
Smartphone apps
In Xelion 8 zijn de smartphone Apps verbeterd; het design is compleet vernieuwd waardoor het eenvoudiger is om je persoonlijke instellingen te wijzigen. Klik voor voor meer informatie over de apps op Android of iOS.
Microsoft Teams Integratie
Met de komst van Xelion 8 zijn er twee verschillende integraties tussen Xelion en Microsoft Teams geïntroduceerd, hieronder staan ze beschreven.
1. Microsoft Teams status synchronisatie
Deze functie is onderdeel van de Microsoft 365 synchronisatie, zodra deze ingeschakeld is zal het in Xelion zichtbaar worden dat u via Microsoft Teams in gesprek bent. Dit is zichtbaar via het telefoonsymbool bij de betreffende gebruiker en in het overzicht van de lopende gesprekken.
Om deze functionaliteit in te schakelen moet je de volgende stappen ondernemen:
- De beheerder (Samson IT) schakelt de mogelijkheid tot synchroniseren van Microsoft 365 in via de Xelion beheertool.
- De gebruiker schakelt de synchronisatie via de softphone in. De koppeling kan via de instellingen van de softphone (tab: Exchange) worden ingeschakeld. De gebruiker moet zich bij Microsoft 365 eenmalig autoriseren met zijn inloggegevens.
2. Xelion plugin voor Microsoft Teams
Voor de volledige uitleg van deze plugin verwijzen wij u naar de whitepaper van Xelion. Tevens is er een video met installatie instructie en een korte toelichting van de werking van de Xelion Teams plugin.
Mochten er nog vragen zijn, dan horen wij dat uiteraard graag.
door Jan Massar | sep 18, 2021 | Xelion
Xelion blijft investeren in hun product om het gebruik en de functionaliteiten te optimaliseren. De volgende onderwerpen willen wij graag uitlichten:
>> Xelion 8 is aangekondigd en wordt in de loop van dit jaar gelanceerd. Het goede van Xelion 7 blijft behouden, daarnaast worden enkele interessante aspecten toegevoegd. Een greep uit de verbeteringen: een moderne aantrekkelijke user interface, een geheel nieuw ontwikkelde Windows Phone, samenwerking-tools voor thuiswerkers, videobellen en naadloze integratie met Microsoft Teams. Er is een plugin gemaakt waarmee gesprekken kunnen worden gestart via Xelion, wanneer een gebruiker een meeting heeft via Microsoft Teams wordt de in gesprek status ook getoond in Xelion. Wij houden jullie op de hoogte!
>> Rapportages zijn in Xelion 8 direct beschikbaar vanuit de softphone.
>> Het is sinds kort mogelijk om je Microsoft 365 inlog te koppelen aan Xelion, het is hierbij wel vereist dat jullie een Azure-omgeving gebruiken. Deze koppeling brengt een aantal voordelen met zich mee, bijvoorbeeld als een gebruiker niet in het bedrijfsnetwerk zit dat hij/zij dan moet inloggen met MFA (Multi-Factor Authenticatie).
>> Samson IT heeft in samenwerking met Xelion al diverse integraties ontwikkeld (zie hier).
door Jan Massar | feb 18, 2021 | Applicaties, Xelion
Word je ook zo vaak gestoord via de telefoon terwijl je in een Teams meeting zit? Of dat je aan het bellen bent via Xelion en een collega start een videogesprek in Teams met je op?
Enorm vervelend en een veelgehoorde klacht sinds we door Corona voornamelijk thuis werken!
Binnen Samson IT liepen we ook tegen dit probleem aan. Liepen! Het zorgde voor zoveel ergernis dat onze softwareafdeling een integratie heeft ontwikkeld die dit probleem oplost. Wij werken sinds begin december met de koppeling tussen Teams en Xelion en kunnen gemakkelijk gesprekken voeren zonder dat we gestoord worden.
Wat doet de koppeling tussen Xelion en Teams?
– Xelion-status verandert naar “niet storen” als je een Teams meeting hebt.
– Teams-status verandert naar “niet storen” als je via Xelion belt.
Je gesprekken in Teams en Xelion worden opgeslagen in een “belgeschiedenis” kalender in Outlook; ideaal om later terug te kijken met we je ook alweer wanneer gebeld hebt!
Benieuwd naar welke integraties Samson IT nog meer heeft ontwikkeld? Kijk dan snel op onze vernieuwde website.
door Bart Overbeek | dec 6, 2017 | Xelion
Hoe zit dat ook alweer, de verschillende statussen in Xelion?
Regelmatig krijgen wij vragen van gebruikers hoe het nu precies zit met al die statussen. Xelion heeft er een hele boel, ze hebben vooral te maken met je Presence icoon maar doen ook verschillende acties als je gebeld wordt.
Hierbij een korte uitleg hoe het ook alweer zit. In onderstaand overzicht de verschillende statussen en wat het precies inhoudt:
Inlogstatus: deze status past je beschikbaarheid aan, aan de hand van of je wel of niet bent ingelogd in de softphone 
Beschikbaar: hiermee geef je aan dat je beschikbaar bent
Niet beschikbaar: hiermee geef je aan dat je niet beschikbaar bent
Niet storen: hiermee geef je aan dat je niet gestoord wilt worden
Afspraak: hiermee geef je aan dat je een afspraak hebt
Kort afwezig: hiermee geef je aan dat je kort afwezig bent
Lang afwezig: hiermee geef je aan dat je lang afwezig bent
In onderstaande tabel staat weergegeven wanneer telefoon overgaat en wanneer juist niet.

door arne | dec 9, 2016 | Xelion
Slechte geluidskwaliteit plantonics headset met Xelion

Plantronics Savi W440
De afgelopen periode hebben wij veel vragen gehad over de gesprekskwaliteit met Plantronics headsets.
Met onderstaand stappenplan zijn de afgelopen weken praktijktesten uitgevoerd welke succesvol te noemen zijn. Na onderzoek is vast komen te staan dat de communicatie tussen Plantronics en Windows wat meer aandacht behoeft tijdens het installatieproces dan gecommuniceerd wordt in hun handleiding.
Stappenplan
Met onderstaand stappenplan verwijdert u de benodigde software, schoont u de computer van de eindgebruiker volledig op en herinstalleert u de software. Het verwijderen en herinstalleren van de benodigde Xelion software is een aanvullende stap om de omgeving volledig opgeschoond te krijgen en zeker te weten dat er op de laatste software standen gewerkt wordt. In de praktijk is namelijk gebleken dat veel pc’s niet voorzien zijn van de laatste softwarestanden.
- Verwijder de headset uit de pc en verwijder de Plantronics hub software
- Installeer CCleaner op de pc. Vink bij tabblad toepassingen java aan en laat zowel cleaner als register opschonen. Wanneer u gevraagd wordt een backup op te slaan kiest u JA
- De-installeer java volledig schakel hierna de pc volledig uit en start deze opnieuw op
- Installeer de nieuwste Plantronics hub software via http://www.plantronics.com/nl/product/plantronics-hub-desktop
- Sluit de dongel weer aan op een geschikte USB poort. (desktops => achterzijde, laptops + dock => aansluiten OP de laptop, niet op het dock. Sluit de dongel onder geen beding aan op USB-Splitters en vergelijkbare)
- Controleer de Plantronics hub software op updates en installeer deze
- Stel de Plantronics in als standaardapparaat bij geluidsinstellingen. Bij tabblad geavanceerd zet u de standaard indeling op 16 bits, 16000Hz (bandrecorderkwaliteit)
- Ga naar de webinterface van Xelion6 en download java opnieuw. (Maakt u geen gebruik van Microsoft Edge, maar gebruikt u internet explorer)
- Download de Xelion6 softphone via de webinterface van uw Xelion6
Mocht u na bovengenoemde stappen nog incidenten ervaren met uw telefoongesprekken willen wij u adviseren contact op te nemen met de Plantronics helpdesk via 08007526876 (gratis).
door arne | aug 30, 2015 | Nieuws, Xelion
Met de lancering van Xelion 6.10 maakt Xelion de stap naar een volwaardige vast mobiel (VAMO) integratie. Samson IT biedt deze functionaliteit op haar hosted VOIP platform vanaf eind august 2015.

Wat zijn de voordelen van VAMO:
- eenvoudig je vast nummer doorzetten naar je mobiel
- bellen met je mobiel met het nummer van kantoor
In combinatie met Xelion wordt dit nog mooier:
- toegang tot het xelion adresboek onderweg
- zien welk nummer u belt terwijl het gesprek duidelijk is doorgezet via kantoor
- automatische gespreksopname ook als u onderweg bent
- wallboards bekijken onderweg
- presence van collegas realm-time kunnen zien, ook of ze in gesprek zijn!
Al deze functionaliteit is vanaf nu beschikbaar voor zowel iPhone en Andriod gebruikers.
Belkosten & Configuratie
De nieuwe Xelion app werkt met elk mobiel abonnement dat bellen + data heeft. Om niet in te leveren op gesprekskwaliteit belt u nog steeds via het GSM netwerk, data wordt alleen gebruikt om Xelion aan te sturen.
Bereikbaarheid op mobiel
Door bij “Redirection”een telefoonnummer in te voeren zorgt u er voor dat uw mobiel over gaat als uw directe nummer op kantoor wordt gebeld.
Let op: gesprekken naar groepsaansluitingen waar u in zit gaan niet automatisch naar uw mobiel, neem hiervoor contact met ons op.

Bellen met kantoor nummer
De xelion app kan op 2 manieren worden ingesteld om te bellen met het kantoor nummer. Voor dit gesprek worden eigenlijk 2 gesprekken opgezet. Het is daarom van belang om goed te begrijpen wie de kosten hiervan draagt. De eigenaar van de telefoon of de kantoor centrale.
- Call Through
Uw mobiel belt direct de centrale en die zet het gesprek door naar de persoon die u wil bereiken.
Kosten: eigenaar mobiel betaald gesprek naar kantoor centrale (eigen mobiele abonnement), bedrijf betaald gesprek doorzetten
- Forced on PBX
Na het aanvragen van het gesprek wordt u teruggebeld op uw mobiel, nadat u heeft opgenomen wordt het gesprek naar de andere partij doorgezet
kosten: beide gesprekken worden door bedrijf betaald
Het mooie van deze oplossing is dat hij met elk mobiel abonnement met data werkt zonder over te moeten stappen. Met forced on PBX zijn de kosten voor een medewerker nihil (klein beetje data verbruik) en hoeft de werkgever geen belkosten aan de werknemer te vergoeden.
Let op: Voor call through is configuratie van de Xelion central nodig, neem hiervoor contact met ons op.