Uitleg Xelion statussen

Uitleg Xelion statussen

Hoe zit dat ook alweer, de verschillende statussen in Xelion?

Regelmatig krijgen wij vragen van gebruikers hoe het nu precies zit met al die statussen. Xelion heeft er een hele boel, ze hebben vooral te maken met je Presence icoon maar doen ook verschillende acties als je gebeld wordt.

Hierbij een korte uitleg hoe het ook alweer zit. In onderstaand overzicht de verschillende statussen en wat het precies inhoudt:

Inlogstatus: deze status past je beschikbaarheid aan, aan de hand van of je wel of niet bent ingelogd in de softphone  

Beschikbaar: hiermee geef je aan dat je beschikbaar bent

Niet beschikbaar: hiermee geef je aan dat je niet beschikbaar bent

Niet storen: hiermee geef je aan dat je niet gestoord wilt worden

Afspraak: hiermee geef je aan dat je een afspraak hebt

Kort afwezig: hiermee geef je aan dat je kort afwezig bent

Lang afwezig: hiermee geef je aan dat je lang afwezig bent

In onderstaande tabel staat weergegeven wanneer telefoon overgaat en wanneer juist niet.

Stappenplan: Plantronics headset herstellen

Slechte geluidskwaliteit plantonics headset met Xelion

Plantronics Savi W440

Plantronics Savi W440

De afgelopen periode hebben wij veel vragen gehad over de gesprekskwaliteit met Plantronics headsets.

Met onderstaand stappenplan zijn de afgelopen weken praktijktesten uitgevoerd welke succesvol te noemen zijn. Na onderzoek is vast komen te staan dat de communicatie tussen Plantronics en Windows wat meer aandacht behoeft tijdens het installatieproces dan gecommuniceerd wordt in hun handleiding.

Stappenplan

Met onderstaand stappenplan verwijdert u de benodigde software, schoont u de computer van de eindgebruiker volledig op en herinstalleert u de software. Het verwijderen en herinstalleren van de benodigde Xelion software is een aanvullende stap om de omgeving volledig opgeschoond te krijgen en zeker te weten dat er op de laatste software standen gewerkt wordt. In de praktijk is namelijk gebleken dat veel pc’s niet voorzien zijn van de laatste softwarestanden.

  1. Verwijder de headset uit de pc en verwijder de Plantronics hub software
  2. Installeer CCleaner op de pc. Vink bij tabblad toepassingen java aan en laat zowel cleaner als register opschonen. Wanneer u gevraagd wordt een backup op te slaan kiest u JA
  3. De-installeer java volledig schakel hierna de pc volledig uit en start deze opnieuw op
  4. Installeer de nieuwste Plantronics hub software via http://www.plantronics.com/nl/product/plantronics-hub-desktop
  5. Sluit de dongel weer aan op een geschikte USB poort. (desktops => achterzijde, laptops + dock => aansluiten OP de laptop, niet op het dock. Sluit de dongel onder geen beding aan op USB-Splitters en vergelijkbare)
  6. Controleer de Plantronics hub software op updates en installeer deze
  7. Stel de Plantronics in als standaardapparaat bij geluidsinstellingen. Bij tabblad geavanceerd zet u de standaard indeling op 16 bits, 16000Hz (bandrecorderkwaliteit)
  8. Ga naar de webinterface van Xelion6 en download java opnieuw. (Maakt u geen gebruik van Microsoft Edge, maar gebruikt u internet explorer)
  9. Download de Xelion6 softphone via de webinterface van uw Xelion6

Mocht u na bovengenoemde stappen nog incidenten ervaren met uw telefoongesprekken willen wij u adviseren contact op te nemen met de Plantronics helpdesk via 08007526876 (gratis).

Vast mobiel integratie met Xelion!

Met de lancering van Xelion 6.10 maakt Xelion de stap naar een volwaardige vast mobiel (VAMO) integratie. Samson IT biedt deze functionaliteit op haar hosted VOIP platform vanaf eind august 2015.

app-2015-promo-2-1
Wat zijn de voordelen van VAMO:

  • eenvoudig je vast nummer doorzetten naar je mobiel
  • bellen met je mobiel met het nummer van kantoor

In combinatie met Xelion wordt dit nog mooier:

  • toegang tot het xelion adresboek onderweg
  • zien welk nummer u belt terwijl het gesprek duidelijk is doorgezet via kantoor
  • automatische gespreksopname ook als u onderweg bent
  • wallboards bekijken onderweg
  • presence van collegas realm-time kunnen zien, ook of ze in gesprek zijn!

Al deze functionaliteit is vanaf nu beschikbaar voor zowel iPhone  en Andriod gebruikers.

Belkosten & Configuratie

De nieuwe Xelion app werkt met elk mobiel abonnement dat bellen + data heeft. Om niet in te leveren op gesprekskwaliteit belt u nog steeds via het GSM netwerk, data wordt alleen gebruikt om Xelion aan te sturen.

Bereikbaarheid op mobiel

Door bij “Redirection”een telefoonnummer in te voeren zorgt u er voor dat uw mobiel over gaat als uw directe nummer op kantoor wordt gebeld.

Let op: gesprekken naar groepsaansluitingen waar u in zit gaan niet automatisch naar uw mobiel, neem hiervoor contact met ons op.

 

xelion-config

Bellen met kantoor nummer

De xelion app kan op 2 manieren worden ingesteld om te bellen met het kantoor nummer. Voor dit gesprek worden eigenlijk 2 gesprekken opgezet. Het is daarom van belang om goed te begrijpen wie de kosten hiervan draagt. De eigenaar van de telefoon of de kantoor centrale.

  1. Call Through
    Uw mobiel belt direct de centrale en die zet het gesprek door naar de persoon die u wil bereiken.
    Kosten: eigenaar mobiel betaald gesprek naar kantoor centrale (eigen mobiele abonnement), bedrijf betaald gesprek doorzetten
  2. Forced on PBX
    Na het aanvragen van het gesprek wordt u teruggebeld op uw mobiel, nadat u heeft opgenomen wordt het gesprek naar de andere partij doorgezet
    kosten: beide gesprekken worden door bedrijf betaald

 

Het mooie van deze oplossing is dat hij met elk mobiel abonnement met data werkt zonder over te moeten stappen. Met forced on PBX zijn de kosten voor een medewerker nihil (klein beetje data verbruik) en hoeft de werkgever geen belkosten aan de werknemer te vergoeden.

Let op: Voor call through is configuratie van de Xelion central nodig, neem hiervoor contact met ons op.

Xelion iphone app configuren

Xelion heeft sinds half 2014 een IOS app beschikbaar om te gebruiken met de xelion centrale. (Dit werkt vanaf versie 6). Deze app maakt het mobelijk om met je mobiel via de Xelion centrale te bellen. In deze blog leggen we uit welke instellingen gedaan moeten worden om de app te gebruiken.

De app is te downloaden in de appstore.

Download:

xelion iphone install

apple appstore

Instellen op iphone:

  1. Om de xelion app te configuren ga je naar je iphone settings
    iphone settings
  2. Scroll helemaal naar onder -> Xelion
  3. Voer jou xelion gegevens in:
    xelion iphone configUser: gebruikersnaam die ook in de client gebruikt
    Password: uw gebruikers wachtwoord
    Host: de naam of het IP adres van uw Xelion server. (let op: dit moet het publieke IP adres zijn)
    Database: meestal leeg
    Tenant: als je gebruik maakt van een hosted Xelion vul dan de naam van de tenant in
    Port: 80 (standaard)
  4. Start daarna de app op. U kunt nu nummers zoeken in het adresboek.

 

Instellen mobiel nummer in Xelion PC client

Om de xelion app te laten bellen moet u in het Xelion adresboek uw mobiel nummer configuren. In tegenstelling tot de Andriod app kan dit niet in de app gedaan worden.

  1. Start Xelion desktop client
  2. zoek gebruik in het adresboekxelion iphone mobiel
  3. Voer het mobiele nummer van de gebruiker in.
  4. Kies als type: “Telefoon + SMS”

 

Kies een nummer uit het adresboek. Als u het aanklikt krijgt u de volgende keuze:

  1. Call (xxxxx) PBX : met callback functie via Xelion central
  2. Call (xxxxx) : direct met uw mobiel buiten de centrale om

 

Tot Slot: als je bij het starten van de Xelion app foutmeldingen (“error connection failed”) krijgt is dat 9 van de 10 keer iets bij instellingen of het ontbreken van internet verbinding.